24 mars 2013

Luckor eller kapell?

Luckorna som sitter i taket ovanför styrplatsen ser ruggiga ut, flagnande färg och sprucket plexiglas, de förtjänar lite förnyelse. Man kan köpa moderna däcksluckor och bara fälla in, men de är rätt dyra och inte alls i stil med en sådan här båt. 

Från början har det varit kapell som man rullade åt sidan. Det har både sina för- och nackdelar med kapell. När det är vackert väder är det trevligt att kunna  rulla undan det och öppna upp en stor del av taket. På så sätt går det att stå tre personer i bredd (ifall det ska diskuteras om på vilken sida grynnan man ska köra). Däremot har ett sådant kapell en tendens att börja läcka och släppa in vatten i grov sjö, vilket inte är så trevligt..

Snipa
Så här ser det ut med kapell. Det här är den förra båten Battello med besättning.
På Esmeralda har istället en tidigare ägare valt att sätta en plywoodskiva med två hemsnickrade luckor i.  Skivan som är målad har börjat flagna och måste slipas och målas om. 
Takluckor till båt
Esmeralda
Med luckor istället för kapell blir det ljusare inne i båten
Luckorna som vi har skruvat loss ska få nya plexiglas och listerna som är av teak ska slipas och lackas på nytt. Dessutom saknades det någon form av låsning som hindrar dem att åka upp av vinden. 

Plexiglas till båt
Plexiglaset
Listerna runt luckorna var skruvade ovanifrån, de skruvade vi loss och slipade bort allt gammalt lack. När de var lackade på nytt skruvades de fast på samma sätt i den nya skivan. Som tätning användes Casco Marin & Teknik lim som även är en fog/tätningsmassa. När skruvarna drogs åt trycktes limmet ut och det blev riktigt bra.

Taklucka till båt

Göra en egen taklucka till båt
Tätningsmassa 
Tätmassa för båtar
Casco - Marin & Teknik 
Däckslucka

Sedan är det bara ett sista lagret lack som ska på, sen är luckorna som nya!
Senare i vår tar vi itu med skivan som de sitter fast i.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar