På sjön

Att veta att man kan fara ut på sjön utan att ha sjöräddningens nummer färdigt intryckt på telefonen kan ju vara en trygghet. Precis som sjöräddningens nummer det med! Så börja med att programmera in det i telefonen.

Sjöräddning
Åland: +358 18 19475 eller 112
Sverige: 112
Finland: +358 204 1000 eller 112

Att kunna navigera säkert är en av nödvändigheterna att få slippa använda dessa nummer. Men även en nödvändighet att kunna slappna och och bara njuta av att få vara på sjön. Jag rekommenderar att gå någon av skepparkurserna som ges i princip överallt. Till exempel på nätet här.

Däremot skadar det ju aldrig att friska upp minnet lite så här under vintern.

Sjömärken

Det finns ju en rad pinnar här och var där ute och de kan ju vara bra att känna till, det kan bli dyrt att chansa...

De enklaste är kanske de som kallas Lateralmärken, de är ett dera gröna eller röda. Dessa är placerade efter farledens huvudriktning, som oftast är in mot hamn (anges med en stor pil i sjökortet).
Babord och Styrbord prick


Sedan har vi de som kallas Kardinalmärken (eller väderstrecksmärken). Dessa utgår från i vilket vädersträck de är placerade från ett grund. Det betyder att de skall passeras åt samma vädersträck som namnet anger.
Kardinalmärken remmare prickar ljussignaler


Sedan finns ytterligare tre, men lite ovanligare märken.

                                Specialmärke                 Punktmärke                 Mittledsmärke



Besiktning

En sak man kan tänka på såhär under vintern är ju om båten har all utrustning som krävs för de vattnen man har tänkt fara på under sommaren. Någon säger att en viss sak måste finnas medan någon annan säger att det inte alls behövs. Men det beror mycket på vilken klass man tänkte besiktiga sin båt för. Därför har jag letat fram besiktningsdirektiven (Finland) och även besikningsprotokoll.


Ett lite lustigt citat ur direktiven om gasreglaget: 
"Ett i båtens tvärriktning monterat reglage rekommenderas inte på grund av dess ologiskhet."