30 mars 2013

Skrovbeklädnad: Del 4

<!– google_ad_section_start –>
Då var det dags för en liten uppdatering av hur det går med bytet av skrovbeklädnaden. Inne i ruffen har skivorna av tunn plywood börjat sågas ut och passas in på plats innan de ska kläs. Eftersom skrovet böjer sig som en "banan" blir det enklast att sätta en skarv på halva längden. Ett litet mellanrum mellan skivorna lämnas för att ge utrymme för beklädnaden som kommer runt på varje kant. 

Byta skrovbeklädnad ribbor
Styrbordsida mot fören

Byta skrovbeklädnad ribbor
Styrbordssida mot aktern/garderoben

Byta skrovbeklädnad ribbor
Styrbordsidan klar

De lodräta ribborna som skivorna är fastskruvade i är limmade direkt på skrovet efter att all gammalt lim är bortslipat. Att använda både PL400 och limpistol var ett smidigt sätt att få dem att fästa. Limpistolens lim fäster snabbt och det behövs inget som håller emot medan PL400 härdar.

Byta skrovbeklädnad ribbor
Två testbitar

Läs de andra inläggen om detta här

25 mars 2013

Trossen blir Medlemsservice

Ålands Sjöräddningssällskap

Det som tidigare hette Trossen Sjöassistans övergår nu till att vara inkluderat i sjöräddningens medlemsavgift. Ålands sjöräddningssällskap berättar på sin hemsida att det som ingår i medlemsservicen är bland annat assistans vid sjöskada, driftstopp, bogsering till närmsta varv/reparatör och hjälp med att kontakta reparatör. Inte nog med det, dessutom ingår 4 nummer av tidningen Trossen!

Dessa förmåner gäller i både Sverige och Finland. Medlemsavgiften är 35€ per år men om man har båten försäkrad hos Alandia Försäkring får man 10€ rabatt. Helt klart prisvärt om det händer något!

Sjöräddning Åland
Sjöräddningsövning i Ålands skärgård


24 mars 2013

Luckor eller kapell?

Luckorna som sitter i taket ovanför styrplatsen ser ruggiga ut, flagnande färg och sprucket plexiglas, de förtjänar lite förnyelse. Man kan köpa moderna däcksluckor och bara fälla in, men de är rätt dyra och inte alls i stil med en sådan här båt. 

Från början har det varit kapell som man rullade åt sidan. Det har både sina för- och nackdelar med kapell. När det är vackert väder är det trevligt att kunna  rulla undan det och öppna upp en stor del av taket. På så sätt går det att stå tre personer i bredd (ifall det ska diskuteras om på vilken sida grynnan man ska köra). Däremot har ett sådant kapell en tendens att börja läcka och släppa in vatten i grov sjö, vilket inte är så trevligt..

Snipa
Så här ser det ut med kapell. Det här är den förra båten Battello med besättning.
På Esmeralda har istället en tidigare ägare valt att sätta en plywoodskiva med två hemsnickrade luckor i.  Skivan som är målad har börjat flagna och måste slipas och målas om. 
Takluckor till båt
Esmeralda
Med luckor istället för kapell blir det ljusare inne i båten
Luckorna som vi har skruvat loss ska få nya plexiglas och listerna som är av teak ska slipas och lackas på nytt. Dessutom saknades det någon form av låsning som hindrar dem att åka upp av vinden. 

Plexiglas till båt
Plexiglaset
Listerna runt luckorna var skruvade ovanifrån, de skruvade vi loss och slipade bort allt gammalt lack. När de var lackade på nytt skruvades de fast på samma sätt i den nya skivan. Som tätning användes Casco Marin & Teknik lim som även är en fog/tätningsmassa. När skruvarna drogs åt trycktes limmet ut och det blev riktigt bra.

Taklucka till båt

Göra en egen taklucka till båt
Tätningsmassa 
Tätmassa för båtar
Casco - Marin & Teknik 
Däckslucka

Sedan är det bara ett sista lagret lack som ska på, sen är luckorna som nya!
Senare i vår tar vi itu med skivan som de sitter fast i.





19 mars 2013

Båtdynor

När man letar efter en begagnad båt i den billigare prisklassen ser väldigt många slitna och nergångna ut. Men många gånger är det bara smuts och bristande underhåll de senaste åren som lätt går att fixa. Ofta är det textilier från ett årtionde som för länge sedan har passerat, som visserligen snart är mode igen. Men vill man inte vänta på att 80-tals modet för båtar ska komma tillbaka så är det bara att klä om dynorna och sy nya gardiner så ser hela båten genast mycket fräschare ut.

Nya båtdynor

Det finns flera möjliga sätt att klä om båtdynor på. I ruffen var det sedan tidigare en väldigt enkel och smart lösning på dem. Undersidan består av en plywoodskiva som tyget är spänt runt och stiftat på undersidan. Snabbt och enkelt att byta till nytt!


BåtkuddarOmklädda båtdynor
Hörnen ska sys för hand för att se lite snyggare ut och för att det inte ska bli en flik som sticker ut.
(Kom ihåg att använda rostfria stift!)

Klä om Båtdynor

Knapparna är klädda i samma tyg och ska placeras på samma ställen som tidigare. Här är vita knappar utplacerade bara för att det ska synas på bild. I aktersoffan kommer det att bli samma tyg men med vita knappar.

Klä om båtdynor båtkuddar

Tyget har vi köpt på Östersjökompaniet. De hade mycket tyger i alla möjliga varianter, färger och egenskaper. Men är man ute efter ett speciellt tyg så måste det beställas. Det här tyget som vi valde hade de i lager.

Det är ett tyg som är gjort för att kunna vara delvis utomhus, dvs under kapell. Det är skyddsbehandlat mot smuts, olja, vatten, mögel och även brandskyddat. Dessutom har det ett UV-skydd så inte solen ska bleka det. Många fina skydd och behandlingar låter det som, vi får se hur det håller sig i verkligheten.




13 mars 2013

Båtmässan

Förra helgen var vi på båtmässan Allt för sjön i Stockholm. Det var betydligt färre utställare än tidigare år som jag har varit, men det är inte så konstigt med tanke på ekonomin just nu. Tidigare var det tre fulla hallar, nu var det bara två. Men det tog ändå lika länge att gå igenom allt så det gjorde inte så mycket. Stora båtar fanns det visserligen inte heller så många av, men den största, Delta 54, var åtminstone stor

Delta 54
Delta 54

I tillbehörshallen fanns det gott om prylar som vanligt. Det fanns i alla prisklasser och massor med saker som är "självklara nödvändigheter" ombord. Så några påsar med nödvändigheter blev det innan vi var klara.

Båtmattor

Till Esmeralda hittade vi en mindre kompass. Den som följde med båten tar lite för mycket plats när vi ska göra om instrumentpanelen för att passa in plottern. Men den nya kan vi placera vid vindrutan istället. Dessutom har den inbyggd belysning för mörkerkörning. Jag har ingen bild på den just nu men det kommer senare.

Vi hittade även några båtmattor från Benns. Förhoppningsvis har den långa plats inne i ruffen, det återstår att se. De mindre tänkte vi att går att ha vid förarstolen och navigatörsstolen, eller på något annat bra ställe. 

Båtmattor
De ser nästan svarta ut på den här bilden, men de är mörkblå som på bilden nedan

Båtmatta
Det svarta lurvet hör inte till mattan, det är bara hunden som provsitter..

Funderar du på något till båten så kan det vara värt att beställa nu, det flesta större tillbehörsbutikerna har specialpriser efter mässan nu. Bland annat har SeaSea 20% rabatt fram till 24 mars och flera andra sade att de hade specialpriser nu.

Snart sjösättning! 



3 mars 2013

Bets

För att få bästa resultat på träet har vi fått tipsat om att först betsa, sen olja och sist lacka allt trä. Efter att allt gammalt lack är helt borta förstås. 

När allt gammalt lack är bortslipat betsas träet två gånger. När det har torkat stryks ett rikligt lager med olja på som får suga in. Sen kan man torka bort överflödig olja. Oljan ska torka en vecka innan lackningen kan påbörjas. Det rekommenderas att man lackar tre till sex lager beroende på hur slitstarkt och bra man vill ha det. Efter varje lager lack ska ojämnheter och bubblor slipas bort innan nästa lager läggs på. Hittills har vi inte börjat lacka än, utan bara slipat, betsat och oljat en del. 

Betsa mahogny
Här är luckan, som sitter vid ingången till ruffen, efter bets.

Betsa mahogny
Här är skottet mellan ruffen och styrplatsen på babord sida, också efter bets.

Bets lack förtunning olja
Här är produkterna som vi har använt oss av:

International Båtbets Mahogny              SeaSea
International Förtunning nr 1                 SeaSea
International Compass Fernissa (lack)   SeaSea
Hempel Wood Impreg (olja)                  SeaSea